Välkommen

onsdag 24 augusti 2016
Namnstickor
En utav nyckelstrategierna i BFL-arbetet är klassrumssamtalet. En metod är att använda namnstickor istället för den traditionella handuppräckningen. Jag använder mig av namnstickorna på flera sätt. Huvudsyftet är att få alla delaktiga, men också för att fördela frågor/ordet rättvist. Rättviseaspekten är viktig, i synnerhet för barn, och vad kan vara mer rättvist än slumpen. Alla får tänka till och alla förväntas svara. Kan man inte får man naturligtvis passa, och jag drar en ny sticka. En modell jag ofta använder mig av är att jag ställer en fråga, ber eleverna diskutera två och två eller i grupp, sedan drar jag en sticka och den eleven får svara. Detta gör att samtliga måste söka svaret, och det är ju tillsammans med andra vi utvecklar våra tankar. Särskilt gynnsamt är det för de elever som är lite osäkra. De kan först pröva sina teorier/sitt svar på en kompis och till och med låna kompisens svar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar