Vad är bedömning för lärande?
Bedömning för lärande är ett förhållningssätt till kunskap och lärande med syftet att främja elevers lärande och kunskapsutveckling. Det handlar om att elev och lärare aktivt använder sig av bedömning som ett redskap i lärandeprocessen under tiden den pågår.
Bedömning för lärande bygger på en grundläggande idé: Att tecken på elevernas lärande används för att anpassa undervisningen så att den möter elevernas omedelbara inlärningsbehov. Bedömning för lärande kallas även för formativ bedömning.
Att tydliggöra målen är en viktig del. Man måste veta vart man ska, var man är och hur man ska ta sig dit.
Feedback, eller feedforward som jag väljer att kalla det (återkoppling som för lärandet framåt) har en avgörande betydelse för elevers lärande. Självbedömning och kamratbedömning utvecklar elevers förmåga att reglera och styra sitt lärande samt ökar elevens tilltro till sin egen förmåga att lära.
Fem nyckelstrategier förenade av en grundläggande idé:
Bevis på elevernas lärande används för att anpassa undervisningen så att den möter elevernas omedelbara inlärningsbehov.
Nyckelstrategier
Att dela målen för den förväntade inlärningen
|
Klargör och utred målen för inlärningen och kriterier för att lyckas. Eleven måste vinna en förståelse för undervisningens mål för att kunna uppnå dem.
|
Klassrumssamtalet
|
Konstruera effektiva klassrumsdiskussioner, frågor och uppgifter som utforskar lärande och klargör tecken på lärande.
|
Feedback/Feedforward
|
Ge återkoppling som flyttar eleverna framåt
|
Självbedömning
|
Aktiverar eleverna som ägare av sin egen inlärning. Skapar kvalitetsförståelse genom erfarenhet.
|
Kamratbedömning
|
Aktiverar eleverna som resurser för lärande åt varandra. Skapar kvalitetsförståelse genom erfarenhet.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar